بازی رایانه ای به انتخاب کودکان برای غذای ســالم کمک می‌کنند

یک بازی ساده‌ی فکری ( بازی رایانه ای )، می‌تواند به کودکان کمک کند تا به جای شیرینی و شکلات، تنقلات ســالم انتخاب کنند.

روانشناسان دانشگاه اکستر، یک بازی رایانه ای هفت دقیقه‌ایی طراحی کردند و وقتی از کودکانی که این بازی را انجام دادند، خواســته شد تا یک غذا را به عنوان جایزه انتخاب کنند، انتخاب ســالم‌تری داشتند.

در این بازی رایانه ای ، وقتی تصــویر یک غذای ســالم نشان داده می‌شد، کودکان می‌بایست دکمه‌ای را فشار می‌دادند و وقتی غذاهای ناســالم نشان داده می‌شدند، هیچ کاری نباید می‌کردند.

لوسی پورتر، رهبر این پروژه: دیدن غذاهایی مانند شکلات، مرکز پاداش در مغز را فعال می‌کند و همزمان، فعالیت قسمت‌های کنترل نفس را کاهش می‌دهد. آموزش‌های فکری به دست آمده از این بازی، این مسیر و رابطه را تغییر می دهد و به افراد آموزش می‌دهد که وقتی غذای ناســالم دیدند، توقف کنند.

بسیاری از برنامه‌هایی که برای ترویج سلامت اجرا می‌شوند، مبنی بر آموزش و اراده هستند و به زمان، نیروی انسانی و پول بسیاری برای آن‌ها نیاز اســت، اما بازی ما این قابلیت را دارد تا این مسائل را کنار بگذارد و ابزاری رایگان و آسان برای خانواده‌ها باشد که در خانه از آن اســتفاده کنند.

این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارد و نیاز اســت تا تاثیر آن در دراز مدت و قابلیت آن در تغییر عادات غذایی بررسی شود، اما ما فکر می‌کنیم که می‌تواند مفید واقع شود.

محققین دو آزمایش انجام دادند، و بیش از ۲۰۰ کودک مدرسه‌ای در سن بین ۴ تا ۱۱ ســال این بازی را انجام دادند.

در کنارتصــویر هر یک ازغذاها، یک صورت کارتونی وجود داشت – صورت خوشحال برای غذاهای ســالم و صورت ناراحت برای غذاهای ناســالم.

کودکان وقتی صورت خوشحال را می‌دیدند باید دکمه‌ی فاصله را بر روی صفحه کلید فشار می‌دادند، و وقتی صورت ناراحت را می‌دیدند، هیچ کاری نمی‌کردند – به آن‌ها گفته نشده بود که این بازی به غذاهای ســالم و ناســالم ربطی دارد.

بعد از آن، بازی‌ای به کودکان دادند که باید در آن به خرید تعداد محدودی مواد غذایی، در مدت یک دقیقه می‌پرداختند.

پورتر گفت: در کودکانی که این بازی را انجام دادند، انتخاب‌های آن‌ها کاملا به سمت غذاهای ســالم برنگشت، اما نسبت غذاهای ســالمی که انتخاب کردند از ۳۰٪ به ۵۰٪ افزایش یافت. سن کودکان، تاثیری در نتیجه‌ی حاصله از بازی نداشت که یعنی این بازی می‌تواند برای کودکان ۴ ســال به بالا مفید واقع شود.

در این بین، کودکانی که در گروه کنترل قرار داشتند، و صورت‌های خوشحال و ناراحت به شکل مساوی در بین غذاهای ســالم وناســالم برای آن‌ها تقسیم شده بود، و حتی بعضی از تصــویر‌ها هیچ ربطی به غذا نداشتند، هیچ تغییری در غذاهای انتخابی خودشان نشان ندادند.

تحقیق مشابه دیگری هم توسط نویسنده‌ی اصلی این مطالعه، دکتر ناتالیا لاورنس، انجام شده اســت که در نتیجه‌ی آن، نرم‌افزاری برای بزرگســالان طراحی شده اســت که به آن‌ها کمک کند تا از خوردن غذاهای ناســالم پرهیز کنند و وزن کم کنند.

او گفت: دیدن چنین قابلیتی در یک بازی رایانه‌ای ساده در بهبود انتخاب‌های غذایی کودکان و بزرگســالان، امیدبخش اســت. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، تشویق به تغذیه‌ی ســالم از سنین کودکی، بسیار حیاتی اســت. این بازی، راهی ساده و نسبتا مفرح برای برقراری دوباره‌ی تعادل اســت.

پورتر افزود: این بازی تمام بخش‌های سخت مسیر را برای شما می‌پیماید. شکل کار آن با یادگیری مداوم چیزی نیست، بلکه با پاسخ‌های غیر ارادی سر و کار دارد.

او خاطر نشان شد که ممکن اســت بعضی از افراد با این موضوع احساس راحتی نداشته باشند، اما توضیح داد: انجام این بازی اختیاری اســت – بر خلاف موج مداوم تبلیغاتی که برای شست و شوی مغزی کودکان طراحی شده‌ اســت.

این بازی تاثیر تبلیغات هله‌هوله‌ها یا حراج این غذاها را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند مقداری از قدرت کنترل را به افراد بازگرداند.

منبع : Science Daily

banner news بازی رایانه ای و غذای کودکان

آشپزی لدت بخشه وقتی هر چی بخوای در بخش آشپزی توما داری
جدیدترین و بهترین طریقه ها و مطالب در مورد آشپزی و خانه داری
این آموزش و آشپزی از سایت توما انتشار بافته

نوشته بازی رایانه ای و غذای کودکان اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

مشخصات

مطالب پیشنهادی ما