باتری های حالت جامد نسل جدیدی از باتری‌ها هستند که به ادعای سامسونگ در دو ســال آینده در محصولات این برند به کار گرفـــــته خواهند شد.

بنظر می‌رسد باتری‌های حالت جامد جایگزین مناسبی برای انواع لیتیوم – یونی باشند. به طول خلاصه می‌توان گفت باتری های حالت جامد بر خلاف نمونه‌های لیتیومی از الکترولیت مایع اســتفاده می‌کنند و نسبت به انواع‌ لیتیوم یونی از مزایایی مانند امکان ذخیره انرژی بیشتر، مقاومت و دوام بیشتر و امنیت بالاتر برخوردار هستند.

دردسرات رخ داده برای گلکسی نوت ۷، عمدتا مربوط به اشتعال پذیری مایع الکترولیت باتری‌های لیتیوم یونی اســت. کمپانی سامسونگ SDI ادعا می‌کند که طی یکی دو ســال آینده از تکنولوژی ساخت باتری‌های حالت جامد برخوردار می‌شود که از آتش گرفـــــتن مصون اســت.

2e42effb f04c 4964 a531 33467abfa3f5 سامسونگ از باتری حالت جامد در اسمارتفون های خود اســتفاده می‌کند

یکی از عوامل اجرایی شرکت مذکور گفت: «طی یکی دو ســال آینده، سطح تکنولوژی ما برای تولید باتری‌های حالت جامد برای اسمارتفون‌ها به اندازه‌ی کافی رشد خواهد کرد؛ اما در نهایت تصمیم اســتفاده از باتری حالت جامد در گوشی‌های هوشمند به عهده‌ی سامسونگ الکترونیکس خواهد بود. تا جایی که من اطلاع دارم سطح تکنولوژی شرکت رقیب (ال‌جی کِم chem) در حوزه‌ی باتری‌های حالت جامد حدودا در سطح ما اســت.»

 باتری های حالت جامد نسل بعدی باتری های قابل شارژ خواهند بود. این باتری ها در آینده‌ی نزدیک، دنیای دستگاه‌های الکترونیکی را دستخوش تغییر قرار خواهند داد و جایگزین نمونه‌های لیتیوم – یونی موجود می‌شوند. به طور کلی باتری‌ها زمانی منفجر می‌شوند که مایع درون آن‌ها به دلایلی از محفظه خارج شده و با هوا یا آب اطراف خود واکنش می‌دهد و باعث انفجار یا اشتعال می‌شود؛ به همین دلیل اســتفاده از باتری‌هایی با ماده الکترولیت جامد ریسک انفجار و اشتعال دستگاه را کاهش ‌می‌دهند.

مقاله‌های مرتبط:

به دنبال انفجار باتری برخی گوشی‌های هوشمند و دردسرات آن، توسعه این نسل از باتری‌ها در کانون توجه قرار گرفـــــته اســت. ســال گذشته به دنبال گزارش‌های متعدد از انفجار باتری گلکسی نوت ۷ سامسونگ تولید این گوشی مورد انتظار را متوقف کرد.  

با توجه به اینکه توسعه‌ی این نسل از باتری‌ها به طور نسبی سریع‌تر از نسل بعدی باتری ها طی ۱۰ ســال گذشته بوده اســت. تحلیلگر موسسه‌ی تحقیقاتی ال جی اکونومیک گفت: «باتری های حالت جامد جایگزینی واقع بینانه برای انواع لیتیوم – یونی برای حل دردسر دیرینه ایمنی باتری‌ها اســت.»

پیش از اینکه باتری‌های حالت جامد را به صورت گسترده در صنعت خودروهای الکتریکی به کار گیرند، باید میزان ایمنی آن ها توسط تست‌های خاص و البته سختگیرانه بررسی شوند، چرا که به طور مستقیم با زندگی سرنشینان خودروها مرتبط هستند. 

سخنگوی سامسونگ SDI در خصوص ایمنی باتری‌های جامد گفت: «در ابتدا باتری‌های حالت جامد در گوشی‌های هوشمند به کار گرفـــــته می‌شوند و زمانی که ایمنی آن‌ها اثبات شد، در وسایل نقلیه‌ی الکتریکی نیز تعبیه خواهند شد. احتمالا کاربرد این باتری‌ها را در خودروها تا ســال ۲۰۲۵ مشاهده کنیم».

درحال حاضر شرکت ژاپنی تویوتا، به عنوان یکی از پیشرفـــــته‌ترین خودروسازان فعال در حوزه‌ی تکنولوژی باتری‌های حالت جامد در جهان شناخته می‌شود. این شرکت در حدود ۲۰۰ مهندس توسعه باتری حالت جامد را در مرکز هیگاشی فوجی (Higashi Fuji) در اختیار گرفـــــته تا این تکنولوژی را تا ســال ۲۰۲۰ تجاری‌سازی کند.   

برخلاف سامسونگ SDI و ال جی Chem که احتمالا باتری شبه جامد را برای خودروهای الکتریکی رونمایی کنند، تویوتا تصمیم دارد به طور مستقیم باتری حالت جامد را به مرحله تولید انبوه برساند. طبق اعلام کارشناسان، باتری شبه جامد که مقداری الکترولیت مایع نیز دارد، امن تر از نمونه‌های لیتیوم- یون فعلی هستند و همچنین تولید آن‌ها آسان‌تر از انواع جامد اســت. 

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته سامسونگ از باتری حالت جامد در اسمارتفون های خود اســتفاده می‌کند اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

مشخصات

مطالب پیشنهادی ما